FM-Magazine: reportage Facilicom Airport Services

Verhoging reiscomfort voor minderjarigen en andersvaliden op Brussels Airport

wouterommeslag1.jpg

“Een team van 120 mensen staat elke dag de klok rond paraat om personen met een beperking te helpen”, zegt Wouter Ommeslag, directeur Facilicom Solutions.

Reizen is nog zo leuk als het begint met een aangename ervaring op de luchthaven. Voor personen met een beperking en alleenreizende minderjarigen is dat allesbehalve evident. Gelukkig voor hen schakelt Brussels Airport daarvoor de PRM-services (Persons with Reduced Mobility) van Facilicom in. “Wij zorgen ervoor dat ook die mensen tijdig en veilig in en van het vliegtuig geraken”, vertelt Jan Gorremans, business unit manager van Facilicom Airport Services.

Zich doorheen een luchthaven bewegen, is kinderspel voor mensen die over alle fysieke mogelijkheden beschikken. Voor personen met een beperking vormt dat evenwel een veel grotere uitdaging. Daarom doet Brussels Airport al sinds elf jaar een beroep op de PRM-services van Facilicom.

Hospitality

“De wetgeving bepaalt dat de luchthaven verantwoordelijk is om die diensten te voorzien, vermits zij ook de obstakels (trappen, liften,…) creëren die reizigers op hun traject door de luchthaven moeten trotseren”, licht Wouter Ommeslag, directeur Facilicom Solutions, toe. “Een team van 120 mensen staat elke dag de klok rond paraat om personen met een beperking te helpen. Het zijn stuk voor stuk medewerkers die met veel empathie iedereen, van welke origine of taal dan ook, begeleiden. We halen die mensen op van zodra ze aan de luchthaven worden afgezet, loodsen hen door alle controles, verzorgen het inchecken aan de gate en begeleiden hen letterlijk tot in hun vliegtuigstoel. Het omgekeerde traject leggen we dan af samen met aankomende passagiers die een beperking hebben.”

Het is doorgaans de passagier die bij het boeken van zijn reis die service bestelt. “Dat is zo in 65 procent van de gevallen, maar een aantal mensen weet niet eens dat deze service bestaat. Toch kunnen zij ad hoc op onze dienstverlening een beroep doen, nadat het personeel aan de incheckbalie hen naar ons heeft doorverwezen. Maandelijks helpen we zo ongeveer 18.000 mensen, met pieken van 21.000 tot 22.000 mensen in mei en oktober”, gaat Jan Gorremans verder.

Kidslounge

De wetgeving stipuleert ook dat begeleiding moet worden voorzien voor alleenreizende minderjarigen (tot twaalf jaar). “Voor deze doelgroep voorzien wij een gelijkaardige service. We vangen de kinderen dan op in onze kidslounge, waar ze kunnen spelen of tv kijken tot het tijd is om hen naar de gate en hun vliegtuigstoel te brengen. In tegenstelling tot personen met een beperking, moet de klant hiervoor wel zelf te betalen aan de ‘airline’, die in dit geval onze opdrachtgever is”, vult Wouter Ommeslag aan.

Bagagetrolleys

Facilicom Airport Services levert ook de bagagetrolleys die passagiers kunnen gebruiken om bij vertrek en aankomst comfortabel hun koffers te vervoeren. “Onze mensen zorgen ervoor dat op alle parkings en in de ‘reclaim’-hal (waar mensen na aankomst hun bagage van de band kunnen plukken) voldoende trolleys aanwezig zijn. We halen die trolleys ook overal weer op, zelfs tot in het treinstation van Zaventem. Toekomstgericht hopen we deze trolleys uit te rusten met een track-and-tracesysteem, zodat de recuperatie ervan een stuk vlotter kan verlopen”, besluit Jan Gorremans.

Dit bericht is geplaatst in Facility, Persartikels met de tags , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie